August 12, 2021

In 7 stappen jouw stagiair een social media expert maken

Danique Collins

In 7 stappende stagiaire succesvol je socials laten doen. Dat is een prima idee. Het is goedkoper zij snappen als geen ander het gebruik van social media. Maar ja, het is wel het visitekaartje van het bedrijf, zouden ze niets geks of verkeerd plaatsen? Volgmijn stappenplan en voorkom eenvoudig dit soort fouten!

Stap 1: zichtbaar zijn of groeien, jij kiest

Bepaal je doel. Voor meer volgers, likes en bereik in de markt is elke dag posten het aller beste. Door elke dag actief te zijn kom je sneller hogerop op social media en groeit je online zichtbaarheid dus ook sneller. Wil je alleen aanwezig zijn? Kies dan voor 3 dagen per week. Hiermee ben je alsnog te vinden op social media, maar groei je minder snel dan de 7 posts per week. Welk kanaal? Alle! Uiteraard moet je wel kiezen voor de kanalen die relevant zijn bij jouw bedrijf.

 

Stap 2: zet je hele team in

Plan een brainstormsessie in met je stagiaire en medewerkers. Wanneer je met een groep bij elkaar zit kan je met z’n allen makkelijk nieuwe ideeën bedenken voor de input van je social media. Ook een goed idee: vraag je leukste klanten of leveranciers om erbij te zijn. Het doel is dat je aan het einde van de sessie voldoende haakjes hebt voor je kanalen. Vergeet geen foto's en video's te maken van de sessie! Dit is leuk om te delen op je social media. Hoe je zo'n brainstorm goed opzet zodat je echt resultaat haalt, kan ik je laten zien.

 

Stap 3: tijd besparen en controleren

Richt een (gratis) systeem in, waar alle resultaten van de brainstorm in verwerkt worden. Hierin kan je alle ideeën inzetten, post in inplannen en gemakkelijk de content nakijken die geplaatst moet worden. Welk systeem je het beste kunt kiezen of hoe de werking hiervan is kan ik je uitleggen.

 

Stap 4: voorbereiding en een to do list

Wanneer je content wil gaan schieten is het belangrijk dat je van tevoren een to do list maakt. Hier kan je terugvinden welke beelden er geschoten moeten worden, de attributen die daarvoor nodig zijn en waar de content gemaakt wordt. Je stagiaire kan dit gemakkelijk maken met de informatie van de brainstormsessie.

Stap 5: van telefoon naar camera of toch een fotograaf?

Kies je voor kwaliteit of maakt je dat niet zo veel uit? Op je telefoon kan je ook mooie beelden maken, maar past dat bij de uitstraling die je wil hebben? Wanneer je voor een hogere kwaliteit wil gaan is het slim om een fotograaf in te huren. Mijn team en ik kunnen deze fotoshoot voor je verzorgen. Van idee tot nabewerking!

 

Stap 6: plannen, corrigeren en bijsturen

Als alle content is geschoten is het tijd om het in te plannen. Laat je stagiaire alles in je planningssysteem zetten met de juiste copywriting en eventueel hashtags. Spreek af wie de berichten nakijkt, en laat de stagiaire ze dan plaatsen. Let wel opdat je het handmatig moet geplaatst moet worden. Automatisch is funest voor je ranking op social media!

 

Stap 7: sit back and grow!

Laat je stagiaire liken, reageren, delen en volgen. Dit is belangrijk voor je engagement op social media. Kijk zeker even mee de eerste weken en stuur bij waar nodig. Of laat iemand anders meekijken als je daar zelf geen zin of tijd voor hebt.

Zijn de posts op? Bestel een luxe vrij-mi-bo en nodig iedereen uit voor de volgende brainstorm. Knallen!

 

Liefs, Danique

PS: je kunt dit proces ook door je kind, buurmeisje, buurjongen, medewerker of partnerlaten doen.

PPS: Kan je mijn hulp gebruiken met het succesvol inzetten van je stagiair? Je kunt mij hier bereiken: danique@daniquecollins.nl

 

 

Professioneel, creatief en actueel online zijn? Let me help you.

I need you